Är färdtjänsten kollektivtrafikens Rolls Royce?

För snart 7 år sedan gjorde jag ett försök att uppmärksamma allmänheten om de brister som fanns i Göteborgs kollektivtrafik. Hemsidan ”Västtragik” (som var en ordlek med trafikhuvudmannens namn Västtrafik) visade på den solklara diskriminering rörelsehindrade utsattes för. För att göra en lång historia kort väcktes allmänhetens opinion och Västtrafiks irritation. Allmänheten var till 98% på min sida och såg tydligt de orättvisor som fanns (och till stor del fortfarande finns än idag). De sista 2% som tyckte jag gnällde lät meddela (nästan alltid anonymt) att jag borde sluta gnälla och åka färdtjänst istället.

Kanske inte så märkligt att folk verkar tro att färdtjänst är lyxigt om man inte har stiftat bekantskap med den. De som själva har åkt färdtjänst vet att ordet lyx är knappast något som man tänker på om man nämner ordet färdtjänst. I Göteborg försöker man tvätta sitt skamfilade rykte genom att byta namn på ”färdtjänst” till ”anropsstyrd kollektivtrafik”. Affärsområdeschefen för den anropsstyrda kollektivtrafiken, Lars Wollter, gör sitt bästa för att sprida lite stjärnglans över den gamla färdtjänsten. I en ledare i Västtrafiks interntidning “Strålkastaren” skriver Lars Wollter följande:

Artikel om färdtjänst

(Klicka på bilden för att förstora)

[…] Det här sättet att resa uppfattar många av våra resenärer som lite lyxigt. Därför drar jag gärna paralleller mellan vår anropsstyrda trafik och bilvärldens lyxsymbol Rolls Royce. […] Jag är stolt över att jobba på Västtrafik som gör så stor nytta för så många i vårt samhälle. Extra stolt är jag över att vara ansvarig för kollektivtrafikens Rolls Royce, den anropsstyrda trafiken. […]

Ganska ofta kommer Rolls Royce-bilar med chaufför. Inga fler liknelser lyckas jag komma på mellan färdtjänst och det lyxiga bilmärket. Hur tusan kom de i första hand på den fantastiskt långsökta tanken att nämna “Rolls Royce” och “färdtjänst” i samma mening?

Lars Wollter slår sig offentligt för bröstet och meddelar i sin ledare att han lyckats uppnå en nästan helt fläckfri service. 4,6 på en 5-gradig skala och ord som lyx för tankarna i mitt huvud till en reseservice som åtminstone tar en dit man vill precis när man vill.

Det är klart att folk tror att färdtjänst är lyxigt när de läser Lars Wollters lögner. Tänk om Lars själv skulle tvingas åka färdtjänst, då hade han upptäckt följande:

  • Han hade inte kunnat ha kvar sitt jobb, för i Göteborg får man 60 tur- och returresor per år. Ungefär en resa per vecka. Då ska han lyckas med den logistiska akrobatiken att få ihop jobb, shopping, läkarbesök och allt som hör livet till på en resa per vecka. Socialt liv? Skulle inte tro det!
  • Att passa tider blir en omöjlighet. Du vet inte om du får en ofrivillig sight-seeing över halva stan då du ska samåka med människor som ska åt ett helt annat håll. Wollter tycks dessutom ovetandes om problemet med uteblivna resor. Inte heller yppas det vanliga problemet med de otaliga förseningarna eller det omvända problemet där emellanåt färdtjänstfordon som kommer så tidigt, väntar och far iväg innan avtalad tid.
  • Att planera sin vecka blir svårt då man långt i förväg ska bestämma då man måste åka. Handen på hjärtat Lars, kan du säga då du slutar jobbet nästa tisdag på 5 minuter när?
  • Att vara en börda för miljön och tärande på ekonomin i kommunerna. För att inte tala om din egna plånbok. Färdtjänst är bra mycket dyrare än att åka kollektivt.
  • Att känna att man är till besvär i största allmänhet och tvingas acceptera de särlösningar som färdtjänst innebär. Att vara utlämnade till överbelastade förare kan också innebära en mentalt ansträngande resa.

När jag visat ledaren för de som verkligen vet – de resenärer som nyttjar färdtjänst så blir det antingen fulla i skratt eller uppgivna och uppriktikt ledsna. “Är det såhär folk tror att vi har det? Lyx!?”. Till och med den fokusgrupp som regelbundet diskuterar färdtjänstens många tillkortakommanden har påvisat uppenbara brister i Västtrafiks sätt att betygsätta sina egna tjänster. Robert Kindberg, ombudsman för DHR i Göteborg med mångårig erfarenhet av att driva färdtjänstfrågor kallar Västtrafiks egna undersökning för lögn.

Robert berättar samma historia som jag hört från fokusgruppen för färdtjänstfrågor att många av de äldre resenärerna (folk som är äldre än 65 år utgör ca 80% av resenärerna tror att deras resor kan bli indragna om de kritiserar färdtjänsten. Dessutom är frågorna utformade så att det inte finns utrymme för negativa svar och kritik, menar Robert som får ta emot många klagomål och historier då det gått riktigt snett.

Ja, och visst hör det till ovanligheterna – men undertecknad har faktiskt brutit benet vid en färdtjänstresa pga att  föraren inte spänt fast en rullstol.

Visst är det bra att färdtjänst finns som en sista utväg – men om Västtrafik med enkla och billiga medel anpassat sin kollektivtrafik så hade det varit en vinstaffär utan dess like. En färdtjänstresa kostar kommunen 21 gånger mer än ifall passageraren kunnat välja ett miljövänlig, ekonomiskt, praktiskt och socialt fungerande alternativ.

Vi som tvingas åka färdtjänst gör det för att vi måste. Om vi hade kunnat åka vanlig kollektivtrafik så hade valet varit (och nu tror jag att jag kan tala för alla) solklart. Tänk att kunna få åka spontant. Att inte behöva bestämma ett dygn innan när du nästa helg känner för att åka hem från festen. Att kunna ta sig till sin släkt på julafton (eller annan helg då alla vill åka och alla färdtjänstförare vill vara lediga). Tänk att få kunna åka med vemsomhelst – sina vänner -till och från tillställningar. Kan du, Lars Wollter, med fem minuters marginal säga då du beger dig från jobbet nästa tisdag? …eller du kanske tar dig till och från jobbet på annat vis än färdtjänst?

Vi hoppas att Lars Wollter snarast tar sitt uppdrag på allvar och återvänder till samma planet som de kunder som åker färdtjänst.

Färdtjänst är inte lyx. Det är ett icke fullgott substitut till kollektivtrafik.

14 reaktion på “Är färdtjänsten kollektivtrafikens Rolls Royce?

  1. Pingback: Öppet brev till Hugo Lepik « FullDelaktighet.Nu!

  2. Erik Ljungberg Inläggsförfattare

    Lars Wollter ringde mig igår efter att jag bett honom kontakta mig.

    Han låter häsla att han INTE vill uttala sig. Inte om någonting. Inte ens off-the-record. Han hänvisar alla frågor till respektive kommun.

    Fegt och sorgligt!

    Om ni vill kontakta honom med frågor så hoppas jag att ni lyckas bättre. Mail: Lars.Wollter@vasttrafik.se eller telefon 0500-464444.

    Svara
  3. Erik Ljungberg Inläggsförfattare

    @Mattias: Jag håller med dig. Färdtjänst kommer alltid att behövas för det kommer alltid finnas folk som inte kan, oavsett hur mycket kollektivtrafiken anpassas, att åka kollektivt. Däremot tror jag att det är förhållandevis få som det skulle gälla. Robert som jag refererar till i texten trodde att 80-85% av de med färdtjänst idag kunna och vilja åka kollektivt om möjligheten fanns i form av tillgänglig kollektivtrafik. I Västtrafiks egna beräkningar kommer de fram till att kostnaden en fullständig anpassning av kollektivtrafiken skulle sparas in på 7 år – bara på minskade kostnader på färdtjänst. Hur har man råd att låta bli?
    @Jon: Word! Ingen särlösning – bara klokt utformat. För alla!

    Svara
  4. Jon

    Om tid är pengar så måste det vara oerhört slöseri med resurser. Jag tycker att alla taxibilar ska se ut som londonbilarna typ med en grundutrustning med, kontrastmarkeringar, högtalare med samtalsförstärkare i kupén, utsvängbart säte, ramp och rullstolsplats, ordentliga handtag, högt i tak osv osv…

    Om alla bilar såg ut så, så skulle de flesta bara kunna åka taxi och jag lovar det skulle alla spara på inkl, samhälle. Fler skulle kunna jobba, att slippa kämpa för allt och prioritera som en liten smurf skulle säkerligen öka självständigheten. Och om tider kunde passas så skulle mycket mer hända mellan människor oavsett förutsättningar.

    På detta sättet skulle man frigöra resurser till de som behöver verklig resassistans med bättre och säkrare bilar, rakare rutter osv…

    Givetvis ska både vänner och anhöriga få följa med i bilen, taxin alltså. Att låta folk åka i dubbla bilar är både slöseri med tid, resurser men också miljön.

    Blir så purken!

    /Jon

    Svara
  5. Morticia

    @ Mattis Agnesund:
    Jag håller med. Dessutom så finns det personer som aldrig kommer att klara åka kollektivtrafik. Oavsett hur tillgänglig den än blir. Svår allergi, psykiska sjukdomar, grav utvecklingsstörning etc.

    Men att ”avtala” bort rätten att komma i tid till det som händer i sitt liv bara för att man inte kan åka kollektivt gör att man inte deltar i ”vanliga” livet.
    Hur ska andra våga lita på att jag, du, vi kommer… när det är accepterat att färdtjänsten alltid (vilket inte stämmer, men när man blir sen 5 av 8 ggr så känns det så) är sen.
    Hur ska någon våga anställa?

    Svara
  6. Mattias Agnesund

    jag skriver som en kratta här, jag menar alltså att färdtjänst skulle behövas även om det fanns full tillgänglighet på buss och spårvagn

    Svara
  7. Mattias Agnesund

    Jag vill nog påstå att färdtjänst skulle behövas om det fanns fullt tillgänglig kollektivtrafik. Jag har kanske 200-300 meter till närmaste spårvagnshållplats, men jag är rätt köldkänslig och i normalt göteborgsväder är det rätt ofta jag inte gärna går ut. Att kunna åka dörr till dörr är ibland ett större värde ännu att veta exakt ankomsttid.

    Svara
  8. Rossina

    ”Ju högre värde pengar och arbete tillmäts i ett samhälle, desto större blir lidandet för den som stöts ut från arbetsmarknaden” ( visdomsord av prof. Bengt Starrin, Högskolan i Karlstad)
    ”…när tillräckligt många människor blir onödiga….då blir det farligt!” (replik i Bengt Bratts serie Hem till byn)

    Svara
  9. Morticia

    En söndag i våras skulle jag beställa färdtjänst till ett möte på måndags eftermiddagen.
    Söndag kväll 22:15 fick jag resa in till stan. Från Rinkeby… Visst finns det hotell i stan. MEN…
    Hem från mötet fick jag en tid som var minst 60 minuter för tidig. Alltså mötet blev inställt!

    Svara
  10. Anna

    bara lite frågor för att förtydliga min förvirring…..åka till doktorn, det är ju inte (väl??) färdtjänst, det skall man ju ta sjukresor till. Har man inte rätt till arbetsresor då man jobbar eller studerara och det går då inte inte på de övriga resor som man har som ”fritidsresor”. Jag säger inte att färdtjänsten är bra, jag undrar bara och vill ha rätt fakta….//A

    Svara
  11. Morticia

    Färdtjänst är för de som gillar att åka runt och inte har några tider att passa. Vi vanliga som ibland (läs nästan alltid) behöver komma i tid får inte ihop livet om vi ska använda färdtjänst som färdmedel.

    Visst kan det se bekvämt ut, hämtas vid dörren… lämnas vid dörren. Men alla samåkningar och omvägar tar massa tid. Och jag har inte fler timmar per dygn än de som kan åka buss.

    Tänk på bussen som går härifrån till X skulle åka via A, B D, K och L ibland. Inte alltid. Men ibland. Och man vet aldrig när. Så man kan inte välja att åka senare de dagar bussen går direkt till X. För alla andra dagar kommer man försent om man chansar. Och att sitta några timmar och vänta ingår. Antingen för man kommer för tidigt. Eller för färdtjänsten kommer för sent.

    Vet flera som fått sluta jobba pga att färdtjänstens resor inte gick att kombinera med jobbet. ”jobblinje” för vilka?

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *