Två konkreta tips för bättre tillgänglighet!

DHR gjorde en undersökning nu i dagarna av tillgängligheten på Drottninggatan i Stockholm. Den dystra verkligheten är att endast hälften av alla lokaler dit allmänheten har tillträde är tillgängliga. Då bedömdes bara lokalerna efter ett kriterium: nivåskillnad i entrédörr. Om man skulle ta fler kriterier i akt så sjunker den redan låga siffran ytterligare. ”Världens mest tillgängliga huvudstad” som Stockholm gärna vill titulera sig har en lång väg kvar till att alla kan delta på lika villkor.

Statistiken som DHR har är unik. Få kommuner i Sverige tog propositionen ”Från patient till Medborgare” på allvar och nu, 10 år senare då alla åtgärder skulle vara avklarade är majoriteten av kommunerna fortfarande ovetande om hur många hinder som finns  då man inte ens inventerat sin kommun på hinder. Statistiken är i stort sett obefintlig. Många med mandat att fatta beslut i frågorna som rör tillgänglighet verkar se det tydliga sambandet: ingen statistik – inget problem med tillgängligheten!

Anna gav er häromdagen ett konkret tips på hur du kan påverka samhället genom att inte anlita diskriminerande leverantörer (i det fallet konferenslokaler). Visst är det bedrövligt? Vad kan vi göra åt problemet att Sveriges kommuner nonchalerar regeringens krav? Här får du två enkla tips:

Anmäl diskrimineringen
För att knuffa statistiken åt rätt håll kan du undersöka din närmiljö idag när du går till/från jobbet eller när du går till affären. Ta med en penna och något att anteckna på. Lättast är nog att kolla efter något speciellt som kan innebära hinder för någon med funktionsnedsättning (i DHRs undersökning ovan kontrollerades exempelvis enbart nivåskillnader i entréer). När du är ute på din promenad – anteckna namnet på butiken/restaurangen etc. du går förbi och anteckna också de hinder som finns på det aktuella stället.

Gå in på hemsidan ILIs anmälningstjänst (länk: http://www.independentliving.org/anmalningstjansten). Där fyller du snabbt i din insamlade information och information om dig själv (ILI lämnar inte ut dina uppgifter). Hemsidan genererar sedan automatiskt en juridiskt korrekt anmälan som skickas till Diskrimineringsombudsmannen, Stadsbyggnadskontoret i den aktuella orten som i sin tur meddelar näringsidkaren ifråga.

Detta får två bra konsekvenser: Statistiken över tillgänglighetssituationen förbättras och näringsidkarna uppmärksammas på sina hinder. Att anmäla är enkelt, snabbt och gratis och du kan känna dig nöjd med att du gjort en bra sak för att göra Sverige mer tillgängligt.

Ett klistermärke där det är en symbol som visar en övrestruken rullstol med texten "Här kommer inte alla in!"

Ett klistermärke där det är en symbol som visar en övrestruken rullstol med texten "Här kommer inte alla in!"

…eller klistra upp ett klistermärke
Om näringsidkaren bara ska uppmärksammas på sin diskriminering kan du sätta upp ett klistermärke som gör det tydligt för både ägare och kunder att diskriminering pågår. Detta torde vara en väckarklocka som gör att tillgänglighetsarbetet går snabbare. Om du vill ha en drös klistermärken att sätta upp – skicka mig ett mail med din adress och berätta hur många klistermärken du kommer att få användning för. Då ska jag se till att du får dina klistermärken inom en vecka!

Vi kan knappast räkna med att Sverige kommer att hinna i mål med tillgänglighetsarbetet i år – men med din hjälp får vi en bättre överblick över vad som är kvar att ta itu med.

Tack för din hjälp!

6 reaktion på “Två konkreta tips för bättre tillgänglighet!

  1. Pingback: Påskynda kampen om tillgänglighet för alla! «

  2. Gulli Kohlström

    Hej Erik!
    Bra med konkreta förslag!
    Som du vet har vi från DHRG gått ut åtskilliga gånger med uppmaningar
    till medlemmarna att göra anmälningar till stadsbyggnadskontoret. Själv har jag gjort ett antal anmälningar men tyvärr fått svaret från stadsbyggnadskontoret att en tröskel på ex.vis 10 cm inte är lätt avhjälpt.
    vi har överklagat ett sådant ärende till Länsstyrelsen och väntar fortfarande på svar. Skall bli intressant att se vad dom anser. Jag har även uppmärksammat Boverket på bristerna i deras informationsmaterial då där inte finns några ecxempel på hur man åtgärdar ett litet trappsteg då man helst inte vill ha några ramper ut i trottoaren. I Stockholm har man tydligen i vissa lägen gjort en avfasning av trappsteget och på så sätt möjliggjort för el.rullstolar att ta sig in.l Det finns ju mängder av affärer och restauranger som har ett litet trappsteg in i´lokalen i Göteborgs centrum. Kan ju även skicka mina anmälningar till diskrimineringsombudsmannen för statistikens skull eller?
    Tycker det är viktigt att man hittar lösningar då det tydligen är ett mycket större problem än man tror!!!
    Det finns ju också en bra broschyr som Boverket gett ut och som man kan ha med sig och lämna i de affärer som är otillgängliga!!

    Svara
  3. Erik Ljungberg

    Hej Gun! Texten där det står att du kan ta kontakt med mig har en annan färg än resten av texten. Det är en sk. länk och ska öppna ditt mailprogram och adressera ett mail till mig. Om något krånglar – skicka då ett mail till mig på erik@fulldelaktighet.nu så skall jag ordna så att du får klistermärken.

    Svara
  4. Gun

    Bra med konkreta tips. Men själv lyckas jag nog inte ta mig fram till beställning av klistermärken. Beror det månne på mina minimala datakunskaper?

    Svara
  5. Pingback: LSS-bloggen » Två konkreta tips för bättre tillgänglighet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *