Göteborgs stadsteater släpper in skådespelare med utvecklingsstörning på lika villkor

Nu är det äntligen offentligt. Göteborgs stadsteater och Moomsteatern samarbetar i produktionen av en pjäs. Det betyder att skådespelare med utvecklingsstörning ges plats på en av Sveriges främsta institutionsteatrars scen. En milstolpe för oss som jobbat med frågan om representation i scenkonsten!

Initiativet kommer från Göteborgs stadsteater, efter ett förslag av skådespelerskan Åsa-Lena Hjelm. En ”lära känna”-process och diskussion mellan teatrarna, dess ledningar och medarbetare har varit igång sen två år tillbaka.

Bägge sidor har sedan tanken väcktes varit överens om ”lika villkor” som ett viktigt ledord. Göteborgs stadsteater har en mångdubbelt större struktur, ekonomi, logistik och organisation jämfört med Mooms. Å andra sidan är samarbete mellan skådisar med olika funktionsförmågor hemmaplan för Mooms, medan stadsteatern gör sin första erfarenhet på området. Desto viktigare att vi på alla områden jobbar med en ständig medvetenhet. Vi äger, formar och utför produktionen med gemensamt makt och ansvar.

Här finns också ett gemensamt lärande. Göteborgs stadsteater har länge ansetts vara den teater som lyckats bäst i Sverige med att utveckla tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning till salongen. Nu tar man sitt första steg till att jobba med full delaktighet när även själva scenen och den konstnärliga verksamheten öppnas. För Mooms finns ett lärande från en mer rutinerad/etablerad teater.

Även processer och rutiner ser annorlunda ut på de olika teatrarna. Och även här gäller lika villkor. Det repas i både Malmö och Göteborg. I Malmö som Mooms brukar göra – mestadels vardagar dagtid, med för Göteborg nya inslag som social kollationering. I Göteborg repar vi tisdag till lördag med kvällspass fyra dagar i veckan, det blir nytt för våra skådisar.

Även det konstnärliga inflytandet har vi försökt dela lika. Det är lika många skådisar från vardera teater på scen. Malmö skickar in Pierre Björkman, Gunilla Ericsson och Niclas Lendemar i leken. Stadsteatern mönstrar Gustav Ekman Mellbin, Åsa-Lena Hjelm och Bill Hugg. Ett garanterat härligt gäng att se tillsammans.

Lika lika blir det i produktionslaget. Mooms bidrar med regissör (jag), kompositör (Jan-Erik Sääf), ljusdesign (Hans C Roupe). Stadsteatern har föreslagit dramatiker (Ann-Sofie Báràny) och står för scenografi (Clive Leaver), kostym/mask (Evalena Jönsson Lunde) och ljuddesign (Jonas Redig).

Premiären blir 20 april i Göteborg, och pjäsen kommer till Malmö i oktober.

Pjäsen blir nyskriven.

– I mötet mellan skådespelarna från Moomsteatern och Göteborgs Stadsteater kommer dramat att handla om den sköra tråd som utgör en människas normalitet och de urkrafter som samlas just kring den gränsen. Att tillhöra eller stötas ut, att bära eller brista – det är frågan, säger dramatiken Ann-Sofie Báràny.

Igår var det presskonferens i Göteborg, när programmet släpptes. En hel del media var där. Här finns ett urval att ta del av:

SVT Västnytt:

Radioinslag P4/SR
GP
Aftonkuriren

I Svenska Dagbladet finns en större intervju om representation idag. Den ingår i en serie artiklar som startade igår (första artikeln här).

Detta inlägg postades i Okategoriserade den av .

Om Författaren

Kjell Stjernholm är verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Vuxenskolan med ansvar för folkbildning för personer med funktionsnedsättning. Kjell startade och utvecklade Moomsteatern 1987-2012. Idag är det en professionell integrerad teater baserad på skådespelare med intellektuella funktionsnedsättningar.

6 reaktion på “Göteborgs stadsteater släpper in skådespelare med utvecklingsstörning på lika villkor

  1. Jonas Franksson

    Grattis!! Och jag är anställd av Regionteater Väst i Uddevalla som regissör för en pjäs som har premiär 16 september. Nu invaderar vi kulturinstitutionerna!!!

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *