Öppet brev till Lars Backström, VD för Västtrafik

Bifogade mail fick jag i torsdags från er.

När blev det bestämt att Permobiler inte får resa med Västtrafik? Enligt svaret nedan verkar detta inte bara vara ett påhitt från Veolia utan faktiskt sanktionerat hos Västtrafik. Det kanske är som jag befarat en längre tid, rullstolsramperna finns bara där för syns skull. Om de hade varit utformade för att användas hade de sett ut på ett helt annat sätt och fungerat så mycket bättre.

Som du kanske vet, Lars, så är ju ni uppmanade enligt lag sedan 32 år tillbaka att ta itu med sådana ”problem” som elrullstolar.

Det var fredagen den 19 augusti 2011 kl 12:45 som min bild av Västtrafik, och Veolia i synnerhet, fick sig en rejäl törn. Jag och min assistent stod vid busshållplatsen Pölsebo i regnet och väntade på 99:an som skulle ta oss till Frölunda Torg. När bussen ska köra in på hållplatsen stannar den demonstrativt långt ut och långt ifrån oss. Vi frågar chauffören varför han inte öppnar dörrarna i mitten där rampen finns. ”Jag kan inte ta med någon som sitter i en sådan rullstol”, sa han. ”Jag måste kunna spänna fast den och det går inte. Det här ska ni ha fått information om”. Först trodde jag att jag hörde fel. De senaste veckorna tycker jag att jag nästan upplevt en charmoffensiv från Veolias chaufförer. Det har hänt flera gånger att busschaufförerna förflyttat sig från förarsätet och oombedda hjälpt till att fälla ner och upp rampen. Men denna regniga fredag lyste all artighet med sin frånvaro. Efter ett par minuter gav den buttre chauffören med sig och öppnade så vi kunde åka med. Dock med uppmaningen att jag skulle kontakta ledningen för att få veta deras policy.

Kanske bör det påpekas att min elrullstol inte är av märket Permobil utan en Storm 3. Den är 63 cm bred och 85 cm lång och tillsammans väger jag och min Storm ca 180 kg.

Efter den här resan hade jag flera kontakter med Västtrafik Kundservice och på måndagen fick jag även tag på en representant från Veolia. Och så fick jag det här mailet från Per Söderblom på Västtrafik.

Den senaste veckan har det varit riktigt motigt när det gäller mina resor med kollektivtrafiken i Göteborg. Inte mindre än 13 incidenter har jag råkat ut för. Vid flera tillfällen fungerade inte ramperna på spårvagnen och jag kunde därför inte åka med. I torsdags morse, men även onsdag kväll råkade jag ut för detta. Från Linnéplatsen kl 20:11 skulle jag åka med Spårvagn 1 till Frölunda Torg och där byta till Buss 99 (som alltså inte vill ta med Permobiler numera). Rampen på spårvagnen gick inte att manövrera och jag blev ännu en gång kvarlämnad. Jag fick ta en annan väg hem och blev ca 40 minuter försenad. I tisdags skulle jag återigen åka med spårvagn linje 1. Den här gången från Marklandsgatan till Linnéplatsen kl 12:27. Rampen gick då att få ut en liten bit men fastnade sedan i utfällt läge. Detta orsakade då ett större stopp i spårvagnstrafiken vid knutpunkten Marklandsgatan.

Vid åtminstone 32 tillfällen sedan i maj har jag råkat ut för att handtaget till rullstolsrampen på bussen har varit skitigt och rostigt och därför inte gått att använda för att lyfta rullstolsrampen. Lika många gånger har jag ringt Västtrafiks Kundservice och påpekat problemet. Jag har också ringt direkt till Göteborgs spårvägar, som kör buss 165, där problemet finns på i stort sett alla bussar. Klagomålen framförs men inget händer.

Jag har åkt nästan dagligen med Västtrafik sedan februari 2009. Aldrig under denna period har det fungerat bra – inte ens ordet ”dåligt” skulle göra mina upplevelser rättvisa. Under hela perioden har jag påpekat bristerna, övertrampen, diskrimineringen och förolämpningarna. Ni har tagit emot, svarat och försäkrat att ni ska göra något åt problemen. Ni har inte gjort någonting.

När min gode vän ringde Veolia förra veckan fick han veta att inte heller Perkulatorer får åka med bussarna. Vad blir nästa påbud? Hur kan ni fortsätta låta folk som arbetar för er vara okunniga om lagen? Kommer det dröja ytterligare 32 år innan även jag ska kunna åka kollektivt utan att bli otrevligt bemött?

Med vänlig hälsning

Tina Henriksson
Föreningen för de Neurosedynskadade (FfdN)

Hej Tina

Tack för att du hörde av dig till Västtrafik.

Vi har nu fått svar från entrepenör angående händelsen på linje 99 den 19/8. Man har alkostartsprogram i bussarna så en förare kan aldrig starta sitt fordon utan att blåsa. Efter samtal med föraren så är det permobil han har nekat att åka vilket han gör rätt i. Trots detta så fick permobil åka med. Föraren har i sin tur bett resenären att kolla upp det. Enligt enhetschef har du varit i direkt kontakt med dem. Inga permobiler i bussarna, pga platsbrist och säkerhetsrisk.

Vi tar till oss din information och vi arbetar hela tiden med att förbättra verksamheten. Därför är det viktigt att vi får vetskap om vad det är vi kan förbättra och utveckla i trafiken. Alla synpunkter sparas i vår databas för att användas i olika slags förändringsarbeten som rör kollektivtrafiken.

Det är vår förhoppning att dina resor med Västtrafik skall fungera bra i framtiden.

Med vänliga hälsningar

Per Söderblom

VÄSTTRAFIK AB
Kundservice

6 reaktion på “Öppet brev till Lars Backström, VD för Västtrafik

  1. kjell Winberg

    I Göteborg är okunnigheten mycket stor. Tur att min son och jag inte försökte åka med spårvagn till mässan, han sitter i en CherMan, Permobil. Genom min sons intresse för elrullstolar vet jag att det inte är någon större skillnad mellan de olika fabrikaten. Tyvärr tycks Västtrafik tro att alla elrullstolar fabriceras av Permobil, så är inte fallet. Västtrafik får skaffa sig mer kunskap om elrullstolar.
    Otillgängligheten är stor i Göteborg och visar bara med tydlighet vilken syn man har på personer med funktionsnedsättning.

    Svara
  2. Catrin

    Det där är inte okej någonstans!! usch! Det jag undrade var detta med perkulator? Jag trodde att det var en kaffebryggare? Alltså, jag försöker inte vara dryg utan.. jag undrar om jag missförstått något?

    mvh

    Svara
  3. Karin Folkelind

    En sak jag ofta undrat över är varför bara permobiler anses vara en säkerhetsrisk? Alla småbarnföräldrar som ställer barnvagnar hur som helst, är det säkert? Då borde inte heller folk få stå på bussar och spårvagnar, utan enbart sitta ner med säkerhetsbälte fastspänt. Och om det nu är så, att permobiler är de enda elrullstolar som inte får åka med, varför utbilds inte chaufförer i hur de olika modellerna ser ut? Så många frågor medan dagarna går utan att der görs något….

    Svara
  4. Emil Vikström

    Usch, vad hemskt! Företag ska inte bete sig så. Det är konstigt att de bara säger ”säkerhetsrisk” utan att vidare specificera vad som är problemet – de borde kunna anpassa bussarna så att elrullstolar kan tas emd på ett säkert sätt. Det kan inte vara så himla svårt.

    Om rullstolsrampen inte går att använda så bör du kunna ta en taxi på resegarantin. Det står till exempel under ”Västtrafiks åtaganden” att ”Ombord på Västtrafiks fordon är det helt och rent, snyggt och tryggt. Fordonen är välskötta och säkra”. Är rullstolsrampen rostig är det inte välskött, och är den trasig så är fordonet inte helt.
    Då får man förstås lägga ut taxipengarna själv tills de betalar tillbaka dem, men det kanske ändå är bättre än att bli 40 minuter sen. Läs mer om resegarantin här:
    http://www.vasttrafik.se/Att-resa/Resegaranti/
    Liknande garantier finns i de flesta län (är det kanske lag på det?).

    Svara
  5. Markus "LAKE" Berglund

    Haha, vilket jävla skämt Västtrafik!

    ”Det är vår förhoppning att dina resor med Västtrafik skall fungera bra i framtiden.”

    – Men du får inte åka med i din permobil!

    Hur fan ska det då gå till har de tänkt? Lycka till Tina!

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *