Öppet brev till Hugo Lepik

Hej Hugo!

Våra vägar har korsats många gånger de senaste 17 åren. Tänk vad tiden går! Ja, det är så länge sedan låggolvsspårvagnarna har funnits och det är faktiskt så länge som jag har kämpat för att kunna åka kollektivt som resten av Göteborgs invånare. Problemet är ju som bekant att jag sitter i rullstol och därför inte kan åka kollektivt.

Fram till 2006 var mitt bekymmer att jag med min manuella rullstol inte fick vara på spårvagnen (eller bussen) med min rullstol. Jag kunde åka (med hjälp), men fick inte.

Jag påtalade bristerna på hemsidan Västtragik och blev stämd för varumärkesintrång. Då mina jurister erbjöd hårt motstånd och medias strålkastare blev alltför obehagliga drog ni tillbaka stämningen ca 2 månader senare och fallet förblev oprövat.

Jag blev sämre, fick elrullstol. De sedan 2001 utlovade ramperna lyste med sin frånvaro. Nu varken FICK eller KUNDE jag åka med. Till sensommaren 2010. Lycka när jag och min flickvän för första gången i mitt 37-åriga liv kunde åka kollektivt tillsammans! Men säg den lycka som varar för evigt. Snabbt blev vi varse att vi inte får åka tillsammans förutom i den allra senaste vagnsmodellen (då vi båda sitter i rullstol). Tillbaka till ruta 1: Vi kan, får plats, men tillåts inte!

I september togs ramperna ur bruk på de nya vagnarna utan någon förklaring. Rätt som det var blev det helt omöjligt igen. Löftet om rampernas återkomst flyttades från ”ett par dagar” till ”den 15 november” och har nu landat på ”förhoppningsvis i början på 2011”.

Jag föreslår ett vad, Hugo. Jag slår vad om att du inte står ut med att leva i mina skor. Att få samma begränsade rörelsefrihet som jag. Vill du motbevisa mig? Du slipper de första 13 åren av förnedrande avslängningar, stämningar, missade möten och tåg. Vadet är från nu tills ramperna är fixade (dvs ”förhoppningsvis i början på 2011”).

Här är dina villkor:

Åka kollektivt

  • Bara vissa vagnar är tillgängliga. Vilka vet du ej på förhand. Om fordonsnumret är jämnt får du åka med. Om de är udda får du vänta på nästa.(Jag får åka i 80 av 240 vagnar)
  • Begränsat antal platser ombord. Du får bara sitta på den främsta raden i första vagnen. Om det inte är ledigt får du vänta på nästa. Du får inte under några omständigheter åka tillsammans med din fru. Om hon också skall åka får hon ta nästa vagn (samma regler gäller henne också).

Välja alternativt färdsätt (motsv. färdtjänst)

  • Begränsat antal resor. Jag förstår om kollektivtrafiken känns besvärlig. Du får ytterligare en möjlighet att ta dig fram (med bil). Du får bättre villkor än färdtjänsten ger mig: jag ger dig totalt 10 resor (tur- och retur) till ”början av 2011”. (Jag får 60 ToR-resor per år)
  • Lång framförhållning. Meddela med fem minuters precision när du skall åka till och från jobbet. Regelbundna tider meddelas till mig en vecka i förväg. Om du skall ändra tid får du ringa mig och be om lov. Missar du tiden får du vänta en timma extra.
  • Oflexibelt. Övriga resor meddelas ett dygn i förväg. Du får inte kombinera olika resvägar (t.ex. lämna barn på dagis på väg till jobb eller handla på vägen hem).
  • Ovisshet och tidspassning. Singla slant. Krona: du kommer för tidigt. Klave: du kommer för sent. Slå en tärning och multiplicera antalet prickar med 10 minuter för att se hur lång tid du är tidig resp. sen. Inställd resa: Kombinationen ”krona och sexa” gör att du inte får åka alls.
  • Samåkning. Plocka upp liftare/granne och kör dem dit de ska innan du åker dit du ska.
  • Bara inom kommunen. Om du vill åka utanför kommunen (riksfärdtjänst) – meddela tid 3 veckor i förväg.

Promenera

  • Otillgänglighet. Alla enkelt avhjälpta hinder skulle ha varit borta i år (nyckelord: ”skulle ha varit”). Du får därför inte gå över trottoarkanter utan måste leta efter en avfasad dito. Du får inte gå in i butiker/restauranger etc. som har ett trappsteg. Be om hjälp med dörrarna såvida inte dörröppnare finns!

Hoppas inte att du tycker att mitt förslag om att ta sig fram på mina villkor låter som en orimlig idé. Så ser vardagen ut för många av oss Göteborgare. Om du känner dig ensam eller utpekad så hoppas jag att du kan göra gemensam sak med färdtjänstchefen Lars Wollter och de kommunpolitiker som låter den här medeltida synen på funktionshindrades rörelsefrihet råda.

Med hopp om snabb kontakt och ett antaget vad,

– Erik Ljungberg (erik@fulldelaktighet.nu)

Fotnot: Lagen om Anpassad Kollektivtrafik har nu funnits (och ignorerats) sedan 1979.

Fotnot #2: Sedan brevet skrevs har du stängt av den lilla möjlighet som fanns för oss att åka kollektivt. De låggolvsvagnar som igår var ett alternativ är idag omöjliga då rampen inte längre används? Okunnighet. Nonchalans. Arrogans och maken till fräckhet! Barnsjukdomarna borde varit åtgärdade för 30 år sedan. Inte upptäckas en månad innan 2011!

Följande personer  intygar att mina förslag till vadet är väl överensstämmande med de villkor vi tvingas acceptera av dagens samhälle:
DHR Maria Johansson (ordförande riks) och Robert Kindberg (Gbg)
NHR Kathleen Bengtsson-Hayward (ordförande riks) och Eva de Coursey (Gbg)
Marschen för tillgänglighet gm språkrören Hans Filipsson och Emma Johansson

01 No Logo0

22 reaktion på “Öppet brev till Hugo Lepik

  1. Hans Filipsson

    Bra jobbat, Erik! Du har Marschen för tillgänglighets fulla stöd som alltid.

    Bästa kommentaren hittills:
    ”Hugo, tyvärr, du är en mes! (Jag är sjutton år, man får säga så då)”. Hahaha!

    Svara
  2. Anna Wallman

    Underbar liknelse! Seriöst, varför funkar inte de här ramperna? Och om alla andra kan stå hur som helst i en spårvagn (i värsta fall med hundar och ölburkar trots förbud) och fem barnvagnar när det bara finns plats för tre, varför ska man då inte kunna åka två i rullstol…

    Svara
  3. Adryan Linden

    Om Västtrafik har ett huvudkontor rekommenderar jag att man gör en blockad av byggnaden vid exempelvis lunchtid, d v s förhindrar in och utgång, i säg 31-minuter för att symbolisera de 31-år som man aktivt brutit mot 1979-års tillgänglighetslagstiftning.

    Svara
  4. Adryan Linden

    Ja, det är tid för oss att politiskt höja temperaturen och visa makthavare och annat pack att vi inte längre tolererar uteslutningen av oss som grupp. Otillgänglighet hör inte till ett modernt och civiliserat samhälle därför bör den utplånas och nu är det upp till oss att kämpa och påvisa orättvisan med att inte vara inkluderad i samhället. Erik tar det ansvar som resten av oss även borde, vi måste följa det goda exemplet och höja våra röster och systematiskt attackera diskrimineringen överallt där den sker.

    T ex borde Västtrafik anmälas eftersom det finns en tillgänglighetslag från 1979 som kort säger att den om är ansvarig för kollektivtrafiken är skyldig att se till ”att trafiken anpassas med hänsyn till resenärer med funktionshinder.” Det betyder att Hugo är ytterst ansvarig och borde ställas till svars i en domstol.

    Svara
  5. Hans von Axelson

    Noterar att inlägget sett till kommentarer och kvantiteten av gillare, förefaller vara det på bloggen som rönt störst uppmärksamhet. Med alla rätt, bra Erik och grattis!

    Svara
  6. Kjell Winberg

    BRAVO!, Erik, en fantastisk artikel om livet för rörelsehindrade. Inte bara i Göteborg utan i hela vårt avlånga land, Sverige, som i år skulle varit tillgängligt. Tjänstemän och politiker är totalt okunniga om vad det innebär att leva med funktionsnedsättningar. Vad värre är de har inget intresse av att veta!
    Kämpa på!, Erik, du har stöd av många.

    Svara
  7. Tobias

    Hugo, tyvärr, du är en mes! (Jag är sjutton år, man får säga så då)

    Om du vill visa vad du vill göra för oss i rullstol, ring tidningen anta utmaningen och Västtra(g)ik har enorm publicitet! Du har fått din livschans att ändra saker här, ta den chansen!

    Svara
  8. Stig Olsson

    Erik: Tack för en grymt bra artikel och som är så sann och rikstäckande dessutom. Vi är många som stöttar dig i kampen!!!

    Hugo: Utan att anta vadet så har du helt fel. Du gör INTE mer nytta utan att ha levt en pytteliten del av det Erik lever med 24/7.
    Att INTE anta vadet gör dig bara till ytterligare en av många lögnhalsar som smiter ifrån när det börjar osa katt.
    Det är direkt fegt, arrogant och definitivt ett bevis på att du har fel jobb!!!

    Antar du vadet får du så mycket livserfarenheter att du definitivt kommer att kunna göra ditt jobb minst 10 gånger bättre. Som det är nu skapar du bara illamående hos mig i alla fall!!!

    Svara
  9. Åse Gustafsson

    Ja du Hugo.. Konstigt svar.. Tror banne mig inte att du vågar anta utmaningen, du vet att du inte skulle klara det!! Jag skulle gissa att om du bara levde under samma villkor o förutsättningar under en dag, som alla de med funktionshinder, kan jag lova dig att du banne mig skulle se till att saker o ting blev klara på nolltid!!

    Svara
  10. nils klahr

    Det är skandal att tillgängligheten inom kollektivtrafiken inte gäller alla.
    Det är bedrövlig att det ofta är billigare att resa med egen bil istället för att åka kollektivt.
    Det är för jävligt att man satsar 100- tals miljoner på ett redan utdömt biljettsystem.
    Det är sorgligt att kollektivtrafiken inte är gratis för alla.
    Tänker man lite längre än näsan räcker ser man att det skulle löna sig både för människan och miljön.

    Svara
  11. Adryan Linden

    Hugo, jag tycker du ger ett fegt och konstigt svar. Du får det att låta som om det bara är Erik som har ett personligt problem med otillgängligheten när det själva verket handlar om tusentals människor som drabbas dagligen.

    Anta vadet och lev igenom ”helvetet”. Sen går du ut med en erfarenhet rikare och gör ett bättre jobb. Hade vi bott i Japan så hade du varit sparkad som chef för länge sedan, bara den vetskapen i sig bör hos dig generar så pass mycket ödmjukhet att hela otillgänglighets frågan, inte bara ”säkerhetsproblemen kring ramperna på spårvagnarna”, när det gäller Västtrafik är löst om två veckor.

    För vad jag förstår så har du lovat det i ditt förra inlägg, eller är jag dum i huvudet och helt oförmögen att läsa?

    Svara
  12. emma johansson

    Och Hugo tänk på att i Sverige har människor med funktionsnedsättningar det bra, för här är vi ju så schyssta och så, eller hur?

    Svara
  13. Hugo Lepik

    Hej Erik!
    Vi behöver inte slå vad – jag förstår att det är svårare att ta sig fram på dina villkor, och din utmaning är en bra illustration av vad det innebär att vara funktionshindrad. Jag tror dock att jag gör mer nytta om jag fortsätter att jobba med de här frågorna på annat sätt. Jag kan t ex lova att göra allt jag kan för att trycka på så att säkerhetsproblemen kring ramperna på spårvagnarna åtgärdas så snart som möjligt – det senaste besked jag fått är att det ska vara klart om två veckor.
    Med vänlig hälsning, Hugo Lepik, Västtrafik

    Svara
  14. Anna

    Helt underbart skrivet. Kanon!! Underbart med konkreta saker och förslag samt umaning till denne man. Inget gnäll, bara ren fakta och en härlig utmaning. Kanon Erik!!

    Svara
  15. Elisabeth

    Bra Erik!

    Jag hoppas många kommer att läsa förutsättningarna för vadet – det ger en otroligt bra bild av hur stor skillnaden faktiskt är när man använder rullstol och vill ta sig runt i samhället. Och då har du faktiskt varit lite generös när du satt alternativen!

    Svara

Lämna ett svar till Åse Gustafsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *